Wat is er aan de hand? Het VoIP verkeer (SIP) gaan over diverse poorten binnen je netwerk. Externe personen kunnen in sommige gevallen (moedwillig) ook data pakketjes sturen naar deze poorten.
Dit kan er voor zorgen dat je toestel overgaat waarbij er een vreemd nummer in je display staat, bijvoorbeeld 100, 101 of 1001. Deze oproepen worden veelal direct verbroken zodra je probeert op te nemen. Dit probleem komt voornamelijk voor op Yealink toestellen.
Deze oproepen kunnen in principe geen kwaad. Je vindt ze ook niet terug in je gesprekkenlijst in de rapportages en er worden geen gesprekskosten voor in rekening gebracht.
De oplossing?
Om dit te voorkomen moet je je firewall goed dicht zetten. Ons advies is om al het SIP/VoIP verkeer vanaf ons platform toe te laten. Zie hiervoor: https://support.telador.nl/desk/300111-Welke-instellingen-moeten-doorgevoerd-worden-in-de-firewall
Mocht je niet de mogelijkheid hebben om je firewall goed dicht te zetten, kan je eventueel ook ghost calls op je toestel blokkeren. Zie hiervoor onderstaande handleiding.
Let op! Je netwerk laat nog steeds de gesprekken door.